Pilates

Wat is pilates?

Pilates leer je niet in één keer. En dat hoeft gelukkig ook niet. Pilates, ontwikkeld door Joseph Pilates, gaat om de training en het uitbalanceren van lichaam en geest. Door je te focussen op de verbinding tussen lichaam en geest, verbeter je jouw algehele conditie.

“In 10 sessions, you will feel the difference. In 20, you will see the difference. And in 30, you’ll be on your way to having a whole new body.” – Joseph Pilates.

Pilates oefeningen

Pilates betekent dat je zeer bewust beweegt. Pilates oefeningen doe je met concentratie, controle, coördinatie, flow, precisie en een diepe ademhaling.

Je werkt vanuit je centrum, ook wel “powerhouse”. In de lessen werken we samen toe naar een juiste lichaamshouding, zodat je de pilates oefeningen zo zorgvuldig mogelijk leert uitvoeren.

Voor wie is pilates?

Iedereen kan pilates doen. Ongeacht leeftijd of eventuele lichamelijke beperkingen, van topsporter tot niet-sporter.

In de les bekijken we welke pilates oefeningen wel of niet passen bij je conditie, ervaring en de mogelijkheden van jouw lijf. Pilates is een uitgebalanceerde methode die uitgaat van respect voor het lichaam en is niet belastend voor de rug.

Waarom pilates?

Wie met regelmaat en precisie traint behaalt met pilates geweldige resultaten:

  • Pilates ontwikkelt de balans tussen lichaam en geest;
  • Pilates ontwikkelt het krachtcentrum, ook wel powerhouse;
  • Pilates verbetert de lichaamshouding;
  • Pilates verbetert de ademhalingstechniek;
  • Pilates verbetert stabiliteit en flexibiliteit;
  • Pilates verbetert spiercontrole zonder spanning;
  • Pilates vermindert stress en vermoeidheid;
  • Pilates ontwikkelt sterke en zwakke gebieden;
  • Pilates versterkt de spieren rondom de wervelkolom;
  • Pilates versterkt het zelfbewustzijn.